Headz up's Historie

En cap historie fortalt af Founder Mads Kragh

 

 

Lige siden jeg var helt lille kan jeg huske at jeg har været interesseret i at have ”noget” på hovedet. Der findes baby billeder af mig med diverse nytårshatte på hovedet. Men det der står stærkest i min erindring er fra min første dag i børnehave. Jeg måtte ikke få lov at tage en kasket på for min mor, og som bekendt er det som en lille dreng i den alder nogle gange svært at høre efter. Derfor smuglede jeg en kasket med ind under jakken, som min moster, der skulle følge mig af sted, gav mig lov til at tage på. Så det første billede af mig der står med en taske på ryggen og smiler, er altså også iført en kasket. Det var ikke udbredt eller socialt accepteret at gå med kasket i 80erne og 90erne.

Men uden at jeg kan huske det helt tydeligt så var min holdning klar: Hvis jeg ville have en kasket eller hat på, så skulle jeg nok få det. Hvis folk ikke forstod det, så skulle de forstå det med tiden. En målsætning for livet var skabt!  

Her fristes jeg til at skrive: ”and the rest is history! ”

Men der er meget mere i det.

 

Ovenstående historie finder sted i slut 80erne. Jeg vil gerne spole til start 90erne! Jeg er 8 år gammel. Året er 1992. Danmark vinder EM i fodbold, og det er stort! Men for mig er der noget som er endnu større! OL i Barcelona. Jeg husker at vi havde et af de der store farve fjernsyn med en gigantisk boks omme bagpå, det var længe før fladskærme og iPads. Der på gulvet på mit børneværelse lå jeg så uddrag fra OL. Det meste var kedeligt, men så skete der noget som vækkede min interesse, og som jeg stadig den dag i dag får kuldegysninger af at tænke på.

 

olympics 1992

Der findes til dags dato kun ét Dream Team, og det er for mig det Amerikanske Basketball team der deltog i OL i 1992 med en sprudlende Michael Jordan, Scottie Pippen, Charles Barkley osv! Det var magisk! Jeg tror ikke jeg kan finde på et præcist ord der rammer. Men derhjemme på villavejen i lille Svendborg på Sydfyn, der åbnende sig en helt ny verden for mig. Basketball!

Basketball fyldte mere og mere. Ikke lang tid efter lånte jeg nogle CD’er med MC Einar og The Body Count. De sagde noget med ”F*ck the Police”, og jeg fik en t-shirt hvor det stod. Jeg ved ikke hvad det betød, men jeg hørte at jeg ikke måtte gå med den. Så jeg gik med den hele den sommer. Jeg husker at vi begyndte at kopiere tøjstilen. Vi fik posede bukser, oversized t-shirts, og kørte rundt på skateboards.

musikken fra 90erne

  

Hele den Amerikanske kultur fascinerede mig. Tøjet, musikken og sporten! Især basketball. Vi begyndte at spille det overalt hvor vi kunne, og en basket bold var nærmest mere naturligt under armen end en smartphone er i dag for en ung teenager. Det værste der kunne ske for en ung privilegeret middelklase dreng var at falde og slå hul i sine baggy bukser! Jeg husker stadig den grimme lap, som de blev lappet sammen med. Sådan var det i 90erne.

  

oversized bukser fra 90erne

 

Og op igenenm 90erne havde jeg stort set altid en kasket på hovedet. Gerne en Starter cap fra Chicago Bulls. Jeg var egentlig større fan af Houston Rockets og Los Angeles Lakers. Men det var svært at få fat i hjemme i Svendborg. Så man tog hvad man kunne. Jeg husker også alt tøjet med Sharks, Hornets og Magic. Farverne var fantastiske. Mine klassebilleder er nostalgiske.

I en periode gik jeg rundt med 2 kasketter. En på hovedet og en der hang i min buksekant. Jeg ved ikke om jeg havde set andre gøre det, men jeg husker at jeg følte det var ret sejt.

starter fra 90erne

Jeg mødte ret hurtigt nogle udfordringer ved at gå med kasket i 90erne. Der var nogle af lærerne i skolen der ikke kunne lide at man havde kasket på. Det udfordrede mig til at få dem til at komme med et bedre argument end ”bare fordi” eller ”fordi sådan er det bare”. Jeg kunne mærke at det kunne provokere. Det kunne jeg godt lide. Ikke fordi jeg kan lide at provokere. Men fordi jeg mener at det er en nødvendighed at skubbe nogle grænser af og til. Selvom det ikke skubbede de store grænser at diskutere kasketter med nogle af mine lærere, så var det stadig noget der sad i min bevidsthed. Tænk at noget man kunne tage på hovedet kunne sætte andre folks pis i kog. Det kunne et eller andet. Hvis vi altid bare acceptere hverdagen og siger at ”sådan har det altid været, og sådan skal det forsætte” så er det da mildest talt dødssygt! Verden er i konstant forandring, og den præmis går jeg gerne all in på. 

 

Jeg tror min fascination af caps med ”statements” stammer tilbage fra den tid. Se hvordan man i dag bruger caps til at komme ud med sine budskaber. Den vel nok mest kendte er ”Make America Great Again” kasket. Som den amerikanske præsident Donald Trump brugte til sin valgkampagne. Men der er mange andre eksempler på hvordan kasketter bruges til at komme ud med et budskab. Indenfor sport ser man fx også at Formel 1 kører tager en kasket på med en sponsor ligeså snart det har vundet et løb. Det samme ses i det meste amerikanske sport når de vinder et mesterskabs spil. Her har de forskellige hold bare klubbens logo på over det hele.

 

statement caps og sponsor caps

 

Jeg kan huske at vi rendte rundt som unge og følte os cool som rapperne fra N.W.A fordi vi havde snapbacks på med Raiders og Kings. Præcis som vi så Ice Cube og Eazy-E have på. Findes der noget bedre end at kunne relaterer til noget eller nogen man kan lide? Samtidig så var hiphop også meget undergrund, og man kunne have det lidt for sig selv. De fleste lyttede til rockmusik og Absolute Music.

Op igennem årene gled min passion for kasketter lidt i baggrunden, og selvom jeg stadig gik med kasket flittigt, så var det ikke med ligeså stor interesse som tidligere. Derfor gik der et par år hvor jeg tog en lille pause væk.

 

Men det varede kun ved i nogle år, og omkring 2001 bestilte vi en masse gear hjem fra en amerikansk webshop. Jordan, Nike, MLB caps og meget mere. Det var på samme tidspunkt at New Era Fitted cappen for alvor kom på mode alle steder. Du så rapperen 50 Cent bære den alle steder, Usher havde Atlanta Braves cappen på i sin video til hans hidtil største hit ”Yeah”, og alle ville pludselig have en kasket med et ”A” på. Herhjemme husker vi sikker også Nik & Jay, og hvordan de sang ”cappen på skrå”. Det var globalt. Det var gigantisk. Den dag i dag er Fitted cappen stadig ikonisk, og cap fans er uenige om fitted eller snapbacks er mest ”real”.

 

I virkeligheden skete der det at filminstruktøren Spike Lee nogle år forinden havde taget en rød fitted New York Yankees cap på til en basket kamp med New York Knicks. Sådan en mand sidder på forreste række, og før den gang havde INGEN set en rød Yankees cap. De spillede jo i navy blå. Men New Era og MLB blev enige om at det var en enestående mulighed for at skabe noget banebrydende.

 spike lee rød yankees hat i 90erne

 Min interesse var genopstået! Fitted caps var mere end blot en cap. Det VAR cappen! Jeg skyndte mig at finde min størrelse, og jeg husker at jeg købte 3 kasketter på en gang. En hvid og lilla New York Yankees, en rød og sort Atlanta Braves, og en brun Los Angeles Dodgers. Der var lidt mere fart på farverne i start 00erne! 

Jeg fik en større og større interesse for caps igen, og begyndte at matche mine caps til resten af mit outfit. Det hele skulle passe sammen. Det var stilen. Så min lykke var gjort da jeg fik job hos streetwear kæden Drop Dead, som var Danmarks største urban/streetwear butikker. Her fik jeg adgang til at købe caps til personalerabat, og min cap samling fik hurtig vokseværk. Jeg husker at jeg købte 1 af hver model vi fik hjem i de år. Ofte med tilhørende Jordans, Airmax eller Air Force One’s!

mads fitted cap 2005

  

Da jeg i 2009 rejste til New York på en miniferie havde jeg sparret op til at tage forbi New Era butikken der lå omkring Soho, og selvfølgelig alle de LIDS butikker jeg kunne finde. Jeg kom hjem derfra med 14 nye kasketter. Inde i New Era shoppen fik jeg en personal shopper, som fulgte mig rundt og viste mig modellerne, og holdt mine varer. Det var ligesom om at være barn i en slikbutik. Måske den første ide til en cap butik opstod der?  


Et par år efter fik jeg tilbudt en stilling som kørende sælger for en af de konkurrerende brands til New Era. Nemlig 47 Brand, som nu blot hedder 47. De populære 47 caps gik tidligere under navnet Twins Enterprise. Fitted caps var gået af mode igen, og nu var det snapbacks som alle skulle have! Brands som Mitchell & Ness fik deres storhedstid! Året er 2011, og der sker også et skift omkring stilen indenfor musik. Generationsskifte. 90erne var tilbage i cap, sneaks og tøjstil! Jeg husker at jeg kunne sælge snapbacks til ALLE typer butikken. Folk der stod og solgte jakkesæt og aldrig havde stået med kasketter skulle lige pludselig til at stå og forhandle snapbacks! Det var nummer ét accessorie i hele verden! Skørt at tænke tilbage på.

bulls mitchell & ness snapback 

Men det var ca. også i den periode at den allerførste konkrete idé til en cap butik startede for mig. Jeg tænkte om man kunne lave en urban/streetwear butik som var federe end alle dem der allerede var der. Men det blev ved tanken på daværende tidspunkt.

 

Nogle år efter fik jeg arbejde for et nyt firma der havde distributionen af en masse super fede brands. Blandt andet Mitchell & Ness, Starter, Cayler & Sons, RETRO SUPER, Official, Filling Pieces og mange flere. Det betød at jeg endnu engang fik en fod indenfor hos nogle af de allerstørste cap-brands, og arbejdede tættere og tættere med Micthell & Ness som var størst på det tidspunkt. Jeg arbejdede med marketing, og det var også her at Instagram havde sin start. Min måde at arbejde med Sociale Medier på gjorde at mit arbejde blev fremhævet i London på et af salgsmøderne for hele Europa. Jeg arbejdede sammen med kendte, musikere, skuespillere, inden influencer var en ting som man kender det i dag.

influencer

I de år mellem 2012-2014 tror jeg at jeg havde alle aktuelle artister forbi showroomet! Sivas, Kesi, Hans Phillip, Medina, Mads Langer, Scarlett Pleasure, L.I.G.A, Shaka Loveless, Macklemore, Xander, Djames Braun og mange flere.

Det var på det tispunkt omkring 2012 at jeg fik den endelige idé til Capstore. Sammen med 2 gamle venner fra Svendborg fik vi derfor muligheden for at lave og udvikle online webshoppen for Capstore, og hurtigt var vi ude i 3 lande. Det startede med at vi havde for mange varer på lager hos mit daværende arbejde, og alle butikkerne havde fyldt op på hylderne, og derfor fik jeg ideen til at man selv kunne skabe en butik, og derved en ny kunde. Vi fik lov at sælge produkter fra lageret, og fik derfor adgang til omkring 1000 produkter fra første dag. Uden at skulle købe dem hjem først.

capstore første showroom

 

Kort tid efter sagde jeg mit job op, og satsede fuldtid på Capstore. Det lignede længe at jeg skulle leve af pasta og ketchup i nogle år. Men allerede 2 måneder inde i projektet, der tilmeldte vi os en konkurrence der hed ”Win Your Own Store” Det var Fisketorvet Shopping Mall som havde lavet denne konkurrence for at se om de kunne skabe en kommende ny lejer. Men camoufleret i det mest geniale marketings stunt jeg har set et shoppingcenter lave!

 capstore butikken på fisketorvet

Vi endte med at vinde konkurrencen! Med hjælp fra gode venner og netværk som skabte en masse hype omkring konceptet. Vi fik blandt andet Skinz, Danijel Drux og Ali Kazim til at fortælle at de mente at København havde brug for en cap butik.

Vi stod nu med en 110 kvadratmeter stor butik, og skulle udforme et koncept på 14 dage! Kort inden havde vi haft indbrud, og stort set hele vores lager var blevet stjålet. Det var kaos. Men med hjælp fra vores gode leverandører så kunne vi hurtigt få nogle nye varer, og hylder mm hjem. Jeg skylder en kæmpe tak til daværende leverandører og brands; 47 Brand, MNO, New Era, Too Shy, Les Deux, State Of Wow, Upfront, Mitchell & Ness.  

Vi var på daværende tidspunkt Skandinaviens største cap butik, og havde mere end 30 forskellige leverandører. Kun de allerbedste var særligt udvalgt i vores sortiment. 

I 2016 fik vi agenturet på New Era, og med en blåstempling af verdens største cap brand så startede et nyt kapitel. Vi kunne nu tilbyde New Era caps til danske butikker og forhandlere.

Vi fortsatte nogle år, og i 2018 gik jeg sammen med investor og samarbejdspartner Allan Muff. Allan som blandt andet er stifteren af Upfront Company, og State Of Wow var en oplagt partner da han både havde et kæmpe branche kendskab, og produktkendskab. Samt tæt samarbejde med fabrikkerne der producerede de fleste af vores brands.

Men desværre kom butiksdøden tættere og tættere på, og i 2019 alene lukkede der over 8000 butikker i USA. Det samme billede så vi i Danmark, og alene på Fisketorvet lukkede der over 20 butikker mellem 2019-2020. Det var før corona pandemien. Vi kæmpede en hård kamp for overlevelse. En ting var den årligt stigende husleje, som havde nået et nærmest urealistisk højt niveau til vores koncept. En anden var flere og flere tomme butikslejemål omkring os. Det skabte et kæmpe fald i kunderne. Læg hertil at kundernes adfærd skiftede mere og mere over til onlineshopping og hele området omkring Fisketorvet skulle ombygges/udbygges. Desværre kunne vi ikke stå imod mere i april 2020, og uden udsigt til hjælpepakke, og med udsigt til at vi ikke vidste hvor længe corona lockdown ville tage, så var der ingen anden udvej end en konkurs. Det skete under corona krisen. Men ikke 100% på grund af corona krisen. Vi havde nok knækket på den anden side alligevel.

 

butiksdøden i 2019 

Men med Capstore butikken konkurs, så efterlod vi også alle jer fantastisk kunder, og gæster igennem 7 år. Derfor føler jeg at det nu er min pligt at køre cap universet videre. Men forhåbentligt bedre. Derfor opstod Headz Up i løbet af maj 2020. Et univers der ikke bare er en butik, men et univers i og omkring caps. Jeg fik snakket med en masse af de gamle leverandører, og de var alle støttende og bakkede op, og da New Era også var klar på at fortsætte agenturet, så var der grobund for at jeg skulle samle mig selv op, og bygge noget op igen. Men fra bunden. 7 års erfaring rigere, en konkurs fattigere og mere motivation end nogensinde for at lykkedes! Lanceringsdagen blev 2. juli 2020, på min fødselsdag. Fantastisk at kunne starte et helt nyt kapitel på samme dag som der dengang jeg selv blev født, også startede et helt nyt kapitel. 

 

Headz Up er et univers af en onlineshop. Et blog univers med video, billeder, blogpost og podcast. Jeg kalder det Caps & Coffee, og det vil I se mere til. Derudover er der fokus på de danske brands under konceptet Copenhagen Caps. Vi har så mange stærke danske brands, og de skal have mere opmærksomhed. Små som store. De skal hyldes, og de laver headwear af høj kvalitet. Sidst men ikke mindst så har vi et univers for kvinder med caps på Instagram, der hedder #girlsandcaps. Så med andre ord, er fundamentet for HEADZ UP lagt!   

Tak fordi du læste med, og husk: Keep your Headz Up & Caps out!

  

- Mads Kragh Founder Headz Up

 

headz up danmarks nye capstore