Jeg tog en snak med kreativ direktør hos Les Deux, Mathias Jensen. Jeg har arbejdet sammen med Les Deux i 7-8 års tid, og har altid været fascineret af deres tilgang til deres brand, samt det unikke i at de har formået at skabe et så stærkt headwear og accessories program år efter år. AW20 er ingen undtagelse.
Fortæl lidt om jeres nuværende efterårskollektion AW20, samt hvordan den relaterer sig til cappens historie?
"Referencerammen for vores nuværende efterårskollektion ligger i den sydøstlige del af Manhattan; Lower East Side. Vi har taget udgangspunkt i en ung mand, som lever og arbejder i New York City’s kreative scene. Kollektionen omfatter hans garderobe – en kombination af Les Deux’s tidsløse silhuet, samt en række af klassisk amerikanske styles, som har defineret området op igennem bydelens udvikling over de sidste 70 år."
"Kollektionens narrativ danner et stærkt grundlag for et omfattende udvalg af headwear. Kaskettens kulturelle historie trækker sine tydelige spor til den amerikanske sportstradition, såvel som de hip hop- og skate-kulturer, der blomstrede op igennem 90’erne i netop Harlem og Lower East Side. Kasketten er blevet en ikonisk stykke hovedbeklædning i den amerikanske modehistorie, og vi behandler den selvfølgelig derefter."
Hvilke overvejelser gør i, når i designer headwear til en kollektion?
"Accessories har altid været en del af Les Deux’s DNA, og vi lægger derfor en masse tid og omhu i at gøre det rigtigt. Vi gør en stor dyd ud af både at følge hvilke silhuetter der efterspørges af vores kunder, men også at forsøge at skubbe branchen og være en smule innovativ.. Vores samlede udvalg af headwear omfatter i dag mange forskellige typer kasketter, huer og hatte, som alle bidrager med noget specielt. Fælles for dem er blot at de alle er skabt ud fra vores tidsløse, minimalistiske æstetik."
"For os er det vigtigt, at vores kollektioner fremstår som fuldente outfits. Vi sørger altid for at vores materialevalg, print og detaljer går igen på tværs af kollektionen, fra jakker til headwear. Til vores nuværende efterårskollektion, har det været vigtigt at få fløjlen, referencen til den klassiske arbejderskjorte, med i vores kasketprogram. Ligesom vi har sat mere fokus på den mere afslappede dad cap. Det er vigtigt at vi får skabt sammenhæng, og en kontinuerlig æstetik i alle vores kollektioner."
Hvad betyder cappen for Les Deux som brand – både nu, og i fortiden?
"Cappen har selvfølgelig en speciel position hos Les Deux som brand, da den har været en definerende faktor for at få os på landkortet. Uden vores Les Deux snapback og vores Encore kasket, havde vi ikke været hvor vi er i dag. Vi har selvfølgelig udviklet os siden, men Encore er stadig en solid del af vores sortiment. For kasketten er et enormt stærkt virkemiddel for Les Deux. Den indkapsler en lang række af de værdier som vi forbinder os selv med. De sporty referencer, den amerikaske kultur og arbejdsånd, det tidsløse – alle sammen referencer som i lige så høj grad repræsenterer Les Deux brandet."
Hvilke brands eller personer har betydet mest for den måde du selv ser og anvender cappen i dag?
"Cappen har altid betydet meget for mig. Siden jeg var helt lille, har jeg næsten altid haft cap på. I begyndelsen var det den klassiske sportskasket, som gjorde det muligt at vise sit tilhør til en bestemt klub – om end du kendte den eller ej. Min første cap var fra det Amerikanske Georgetown University – eller Hoyas, som de bliver kaldt. Men siden min barndom har der været kasketter fra alle de kendte klubber som Chicago Bulls, Kings osv."
"I mit professionelle virke har jeg altid holdt øje med cappen i en modekontekst. Her bevæger det sig frem og tilbage. Cappen startede som en del af den amerikanske sportsuniform, så tog hip hoppen den og lod den repræsentere deres miljø. Siden da har vi været igennem Von Dutch’s 0’er univers, Baseball cappens renæssance, Dad-cappens fødsel og alt derimellem. For mig er det vigtigt at holde mig observant, så vi altid kan skabe vores egne fortolkninger, og skubbe branchen fremad."
Se vores udvalg af Les Deux her.